Acceptera

Kunskapsbanken

Här hittar du användbara tips, expertinsikter och inspiration för din visuella kommunikation.

  • Bildstorlekar för sociala medier 2023: engagera mera med rätt format

    Bildstorlekar för sociala medier 2023: engagera mera med rätt format

    Kvaliteten på dina bilder är en avgörande aspekt för ditt varumärkes framtoning i de snabba sociala flödena. Att använda rätt bildstorlekar i sociala medier gör inte bara ditt innehåll estetiskt tilltalande, det är också viktigt för att undvika att plattformarna gör automatiska justeringar såsom beskärning eller omskalning. Detta kan kapa bort viktiga element från dina…

    Läs mer

  • Håll koll på dina bilder med hjälp av metadata

    Håll koll på dina bilder med hjälp av metadata

    Metadata låter bilden bära mer information än det du ser med blotta ögat. Lär dig hur du hittar och använder den hjälpsamma metadatan!

    Läs mer

  • Infografik – när det behövs mer än en bild

    Infografik – när det behövs mer än en bild

    Rätt bild gör stor skillnad för din kommunikation. Det är vi på Johnér övertygade om. Men ibland räcker det inte med ett foto. Du kanske vill lyfta fram fakta eller förklara något komplicerat. Då passar det istället perfekt att använda infografik. Nu breddar vi vårt utbud med en ny produkt – illustrationer! Toppen för dig…

    Läs mer

  • Tre skäl till varför du ska använda video i din kommunikation

    Tre skäl till varför du ska använda video i din kommunikation

    Användandet av video i sociala medier och andra kanaler har exploderat de senaste åren. Känner du dig fortfarande osäker på om video är något för er kommunikation? Jonna Ekman på Storykit ger dig tre viktiga skäl till varför video är ett format som alla företag bör ha i sin verktygslåda. Jonna Ekman är marknadschef på…

    Läs mer

  • Tänk som en bildredaktör

    Tänk som en bildredaktör

    Hur gör du när du ska bildsätta ett större textmaterial? Sätter du igång och söker bilder i en bildbank på en gång? Eller tänker du efter vad du egentligen behöver innan du börjar leta? Bildredaktören Sofia Marcetic, som även har många års erfarenhet av att jobba som fotograf och utställningsproducent, delar här med sig av…

    Läs mer

  • Bilden av pengar

    Bilden av pengar

    Pengar, pengar, pengar… De flesta av oss ser nog bilder av mynt och sedlar varje dag, men i verkligheten möter vi dem sällan. Hur ska vi bildsätta ämnen som privatekonomi och konsumtion på ett sätt som är relevant och trovärdigt i en samtid då vi använder allt färre kontanter? Vi möter bilder av staplade mynt,…

    Läs mer

  • 3 smarta trick för att tänka kreativt

    3 smarta trick för att tänka kreativt

    Ibland när man ska bildsätta en text är det helt omöjligt att vara påhittig och tänka nytt. Det blir helt blankt och alla idéer man kommer på känns så förutsägbara och tråkiga.  Hur ska jag göra för att bli mer kreativ och påhittig? Liza Rudolfsson delar med sig av smarta tekniker som hjälper oss att…

    Läs mer

  • Låt en bildpolicy förenkla ditt arbete

    Låt en bildpolicy förenkla ditt arbete

    Tycker du att det är svårt att välja vilken bild som är mest rätt er kommunikation? Med en bildpolicy i ryggen kommer du att känna en större säkerhet. Cecilia Kusoffsky berättar mer om varför ditt företag eller organisation behöver en bildpolicy och vad du ska tänka på när du skapar den. Cecilia Kusoffsky är art…

    Läs mer

  • Så kommunicerar du med färg i bild

    Så kommunicerar du med färg i bild

    Har du någon gång funderat över vad färgerna i din bild säger om dig och ditt budskap? Färger i bild är starka bärare av känslostämningar och kan därför förstärka budskapet i din kommunikation. Tillsammans med semiotikern Karin Sandelin på Kantar har vi valt ut tre exempel för att ta reda på vilka olika signaler och…

    Läs mer

  • 3 frågor som gör dig till en bättre bildkommunikatör

    3 frågor som gör dig till en bättre bildkommunikatör

    Med rätt bilder förstärker du såväl ditt budskap, som din relation till dem du vill nå och ditt varumärkes positionering. När bilderna tillsammans med layouten, färgsättningen, texten och valet av kommunikationskanal samverkar blir effekten som störst, och ger ett starkt emotionellt uttryck som representerar vad du som avsändare står för. Men hur gör man för…

    Läs mer

Bilden sparades

Du måste vara inloggad för att spara bilder

Logga in