Kvaliteten på dina bilder är en avgörande aspekt för ditt varumärkes framtoning i de snabba sociala flödena. Att använda rätt bildstorlekar i sociala medier gör inte bara ditt innehåll estetiskt tilltalande, det är också viktigt för att undvika att plattformarna gör automatiska justeringar såsom beskärning eller omskalning. Detta kan kapa bort viktiga element från dina bilder eller göra dem pixliga.
I denna lathund rekommenderar vi aktuella bildformat för Facebook, Instagram och LinkedIn. Bokmärk den gärna så att du kan komma tillbaka och säkerställa att ditt innehåll presenteras på rätt sätt!
Facebook är fortfarande den sociala plattform med flest aktiva användare världen över. Liksom Instagram, finns det många olika sätt att dela bilder på Facebook. Förutom att dela bilder och videos i inläggsflödet och i Händelser, kan du styla din profil eller företagssida med en omslagsbild.
Dessutom tillåter Facebook delning av länkar i flödet, något som saknas på Instagram. Bilden som visas med din länk laddar du dock inte upp på Facebook, utan den hämtas från den URL som du länkar till med hjälp av metadata på den hemsidan. Läs mer om det här.
Bild- och videoformat för Facebook
Rekommenderade mått | Proportion | |
Profilbild | 720 x 720 px | 1:1 |
Omslagsbild | 820 x 312 px (max 100 kb) | 2.7:1 |
Inlägg (liggande) | 1200 x 630 px | 1.91:1 |
Inlägg (stående) | 1200 x 1500 px | 4:5 |
Inlägg (kvadratisk) | 1200 x 1200 px | 1:1 |
Länkbild (hämtas från sidan du länkar) | 1200 x 630 px | 1.91:1 |
Händelse | 1080 x 1920 px | 9:16 |
På den visuella plattformen Instagram finns många olika sätt att dela ditt innehåll. Du kan dels dela bilder och videos i form av vanliga inlägg som hamnar i flödet samt i din profil, dels kan du dela Händelser och Reels.
Skillnaden mellan de senare är att Händelser (även kallat Stories) kan utgöras av antingen bild eller video, där maxlängden är 15 sekunder. Händelser försvinner efter 24 timmar. Reels har istället fullt fokus på video, som kan vara upp till 90 sekunder långa. Här finns fler videoredigeringsmöjligheter, såsom möjlighet att starta och stoppa inspelning samt skapa snygga övergångar mellan klipp. Medan Händelser bara kan ses av personer som följer dig eller går in på din profil, kan Reels nå en bredare publik genom att synas under ”Upptäck”-fliken.
Bild- och videoformat för Instagram
Rekommenderade mått | Proportion | |
Profilbild (beskärs som cirkel) | 320 x 320 px | 1:1 |
Inlägg (liggande) | 1080 x 566 px | 1.91:1 |
Inlägg (stående) | 1080 x 1350 px | 4:5 |
Inlägg (kvadratisk) | 1080 x 1080 px | 1:1 |
Händelse | 1080 x 1920 px | 9:16 |
Reel | 1080 x 1920 px | 9:16 |
LinkedIn är en kanal som kretsar kring nätverkande och arbetsliv. Här finns många möjligheter – du kan fokusera på allt från employer branding och att hitta nya talanger till att bygga thought leadership inom din bransch, nätverka och marknadsföra produkter eller tjänster. Dessutom kan dina medarbetare engageras att vara del av dina insatser på LinkedIn, för ökad räckvidd och trovärdighet. Precis som i de flesta andra sociala kanaler hjälper högkvalitativt visuellt innehåll dig att fånga användarnas intresse.
Tips: Om du vill dela en länk som den är, utan att justera bild och rubrik direkt i ditt inlägg, kan du förhandsgranska hur länken kommer visas i flödet med hjälp av verktyget LinkedIn Post Inspector.
Bild- och videoformat för LinkedIn
Rekommenderade mått | Proportion | |
Profilbild | 400 x 400 px | 1:1 |
Omslag (personlig profil) | 1584 x 396 px | 4:1 |
Omslag (företagssida) | 1128 x 191 px | 5.91:1 |
Inlägg (liggande – rekommenderas) | 1200 x 628 px | 1.91:1 |
Inlägg (stående) | 1080 x 1350 px | 4:5 |
Inlägg (kvadratisk) | 1200 x 1200 px | 1:1 |
Dokument (även kallat carousel) | 1920/1080 x 1080 px | 16:9/1:1 |
Länkbild | 1200 x 628 px | 1.91:1 |
Lycka till med ditt innehållsskapande!
Fotografer: Annika Persson (IMA102986) och Jonas Gunnarsson (SCA29790)