Acceptera

Lite personligare, lite mänskligare
– lite smartare

Visuell storytelling innebär att du ser bild som ett riktigt smart kommunikativt verktyg. Det handlar om att förstå kraften i hur fotografi, illustrationer, grafik och rörlig bild påverkar oss människor. Och om att du vill och vågar sätta det visuella i centrum för dina berättelser, menar Benke Carlsson, kommunikationsexpert. Läs vidare och kom igång med visuell storytelling!

Om Benke Carlsson
Benke har arbetat som bildbyråchef, marknadschef, rådgivare, författare och utbildare. Han har varit verksam i kommunikationsbranschen i över 15 år och är strategichef på contentbyrån OTW där han värvades för att ge företaget tyngd inom rådgivning med inriktning på varumärke och strategisk kommunikation.

I den här artikeln berättar Benke Carlsson hur han ser på visuell storytelling och ger dig handfasta bästa tips på hur du kommer igång.

Varför och hur du ska kommunicera med visuell storytelling

Du ska kommunicera med visuell storytelling för att vi tolkar visuell kommunikation otroligt snabbt och för att den går rakt på våra känslor. Något av en oslagbar kombination när du vill få ut ett budskap, menar Benke Carlsson. Bilder berör och rätt använda är de kanske ditt vassaste instrument för att nå igenom bruset.

– Idag är det nog viktigare än någonsin att fundera på sina bildval. Vi behöver inte mer visuell kommunikation utan bättre, mer genomtänkt. En nyckel till framgång är att lära sig mer om bildens betydelse – hur den fungerar – både i teori och praktik, säger Benke.

Det är viktigt att man vågar lita på bilden fullt ut. Att man utnyttjar dess styrkor för att särskilja sig och sticka ut. Mindre bra blir det när du har för bråttom och slentrianpublicerar ditt innehåll.

– Jag tycker man kan minska användandet av billiga, gamla och lågkvalitativa genrebilder med poserande modeller som används av många, till i princip noll. De är gjorda för att passa överallt, men passar därför inte riktigt någon, någonstans. Då är det bättre att välja genrebilder som exempelvis är plåtade i Sverige för en svensk publik med oförställda modeller i deras naturliga miljöer, menar Benke.

Bild-ID: ima185046. Två kompisar leker restaurang.

Inspireras av goda exempel och häng med i trenderna

Benke ser många bra exempel på företag och kampanjer som lyckats framgångsrikt med storytelling. Däribland det Operan gjort den senaste tiden. Proffsigt, seriöst och med premiumkänsla, menar Benke och forsätter.

– Barncancerfondens bärande visuella idé med den blå stolen är också genial. Vill man se ett grymt Instagramkonto ska man kolla in @Icelandair. Den årliga kampanjen ”Bo i Nyköping” kan verka uttjatad, men ett fint exempel på att en visuell idé kan användas konsekvent och långsiktigt. Tycker även ICA-handlarnas fotobok och utställning ”Lokala avvikelser kan förekomma” är storytelling
där det personliga och mänskliga får ta plats. Sedan är jag stolt över det vi på OTW gör inom rörlig bild, till exempel Stöldskyddsföreningens webb-serie: ”Stoppa tjuven”, säger Benke.

Benke nämner många fler exempel att inspireras av och vill man inspireras av bildjournalistik ska man se fotografen Magnus Wennmans projekt ”Där barnen sover”.

– Något av det starkaste jag sett. Och vill man se styrkan i det enkla, personliga och närvarande kan man då och då kolla in ”Humans of New York”, fortsätter Benke.

I framtiden ser Benke en fortsatt jätteökning av rörlig bild och mobil konsumtion, och så lite testkörningar med AR och VR. Megatrenden är att spelvärldens visuella berättande kommer att påverka allt fler områden i våra liv.

– Tempot och omfattningen är både spännande och skrämmande. Den verkliga effekten är svår att förutspå. Sedan tror jag även på stillbildens återkomst. Det finns något skönt i att bruset får stanna till i en bild, eller att ta del av ett genomtänkt bildreportage, avslutar Benke och ger sina bästa tips på hur du kommer igång, rent praktiskt.

Bild-ID: IMA187358. Mamma och barn lyfter kartonger i ett trapphus

Benkes tips på hur du kommer igång

1 . Ta med bilden från början.
Låt inte bilden komma i andra hand utan ha den ständigt med i tanken, i kommunikationen och i kampanjer. Då lär du dig snart vad din publik tycker är bildmässigt. Och vet vi det kan vi välja rätt, men också välja bort alla idéer som inte håller.

2 . Visa vad ni gör – och hur ni gör det. Använd din visuella kommunikation för att visa på vilka ni är och vad som särskiljer er från konkurrenterna. I en värld där många brottas med att positionera sig är det värt att ta i lite och sticka ut. Våga vara annorlunda.

3 . Motivera resurser. Låter kanske lite tråkigt, men allt för ofta lägger vi för lite resurser på att få fram rätt bild. Det gäller inte minst webb och sociala medier där mycket ska vara gratis.

4 . Prata bild. Stanna upp och börja diskutera era bilder. Analysera vad som fungerar. Vad gör andra som är smart och bra? Varför inte samla på exempel och bygga upp ett visuellt referensarkiv?

Bild-ID: IMA176145. Pappor med deras son.



Lämna ett svar

Bilden sparades

Du måste vara inloggad för att spara bilder

Logga in