Array ( [F1075] => 360You Photography [F1028] => Agnes Stenlund [F1036] => Agnetha Tillnert [F1032] => Amanda Sveed [F1029] => Anders Åberg [F1042] => Anders Andersson [F1043] => Anders Freudendahl [F1041] => Anders Järkendal [F1034] => Andreas Lindgren [F1039] => Andreas Offesson [F1139] => Angelica Tånneryd [F1030] => Ann-Sofie Åberg [F1040] => Anna Lundstedt [F1038] => Anne Dillner [F1122 eller F1119] => Beatrice Törnros [F1073] => Birger Lallo [F1077] => Björn Svensson [F1079] => Bodil Johansson [F1070] => Calle Bredberg [F1031] => Christopher Eriksson [F1072] => David Zandén [F1044] => Sara Landstedt [F1125] => Emma Bournne [F1076] => Emma Eriksson [F1156] => Emma Sekhon [F1081] => Emma Wikblom [F1080] => Emmy Jonsson [F1071] => Emmy Lundström [F1068] => Fabian Fogelberg [F1066] => Fanny Hansson [F1074] => Gert Olsson [F1094] => Glenn Viksten [F1086] => Göran Strand [F1092] => Hanna Ågren [F1115] => Vida Vinkel [F1091] => Helen & Bodil Sturesson [F1095] => Heléne Grynfarb [F1096] => Ines Sebalj [F1116] => Ingela Nyman [F1093] => JC Rönnquist [F1089] => Jenny Drakenlind [F1090] => Jens Lindström [F1085] => Jesper Molin [F1101] => Johanna Herbst [F1132] => Jonas Falk [F1104] => Jörgen Schön [F1111 eller F1097] => Jörgen Wiklund [F1099] => Josef Eliasson [F1100] => Josefine Engström [F1105] => Justem Johnsson [F1113] => Kentaroo Tryman [F1106] => Lars Forsstedt [F1109] => Lars Göran Abrahamsson [F1110] => Lars Owesson [F1112] => Leif Johansson [F1131] => Linda-Pauline Arousell [F1163] => Linnéa Hådén [F1108] => Linnéa Holst [F1121] => Linnea Ronström [F1126] => Lo Varg [F1164] => Madeleine Wejlerud [F1052] => Magnus Ström [F1102] => Marcus Lundstedt [F1103] => Maria Åsén [F1056] => Marie Linnér [F1114] => Mathilda Ahlberg [F1152] => Matilda Holmqvist [F1082] => Mats Almlöf [F1084] => Mats Andrén [F1083] => Niklas Almesjö [F1060] => Noah Agemo [F1058] => Nordica Photography Nordica Photography [F1063] => Ove Nilsson [F1049] => Per Hanstorp [F1057] => Peter Ericsson [F1053] => Peter Fischer [F1127] => Peter Westrup [F1055] => Rania Rönntoft [F1061] => Rebecka Rynefelt [F1153] => Sandra Williamsson [F1050] => Sofia Byström [F1062] => Stephan Berglund [F1046] => Susanne Lindholm [F1138] => Tanja Metelitsa [F1054] => Therese Winberg [F1064] => Thomas Adolfsén [F1059] => Ulf Lindmark [F1048] => Ulrika Kestere [F1159] => Victoria Henriksson [F1051] => Victoria Khatib )
Acceptera

Bild-ID: sca5036. Äldre kvinna fikar på café samtidigt som hon kollar sin mobil.

Bli en effektiv bildsökare
En snabb sökning på kvinna kan ge allt från 100 000 till 5,8 miljoner träffar hos olika bildbyråer. Är det konstigt att bildletare drabbas av uppgivenhet ibland?

Bildens roll idag är monumental. I den ofattbara mängd av information som vi dagligen möter, hjälper bilder oss att läsa av och bedöma om en viss text är värd att lägga tid på. Så med bild kan du snabbt attrahera läsare, bygga ditt varumärke och fylla det med emotionellt innehåll. Bilden är ett av dina starkaste vapen för att dra uppmärksamhet till ditt budskap. Därför är det värt att lägga tid på att hitta rätt bild och det får faktiskt ta lite tid. Det kommer att löna sig. Häng med och bli en effektivare bildsökare med Anna-Lena Ståhl!

Om Anna-Lena Ståhl
Anna-Lena Ståhl är frilansande bildredaktör och copywriter med över 20 års erfarenhet av bildbyråbranschen. Hon är verksam i egna bolaget Ink Republic AB där hon bland annat hjälper organisationer att bygga upp ett enhetligt bildspråk som har en tydlig koppling till varumärkesidentiteten.
Bild-ID: ima161915. Möte på kontor.
1. Strukturera dina tankar

Innan du börjar leta bild ska du ha klart för dig vad du letar efter. Jag menar verkligen ha klart för dig. Tänk igenom vad för motiv eller känsla du vill ha fram. Det första du kommer att tänka på är förmodligen det mest typiska och kanske klichéfyllda sättet att illustrera det du är ute efter, så tänk gärna ett varv till. Väv in vem som är målgruppen, hur man kan spegla er varumärkesidentitet i bild och vilka bilder som kommer att öka uppmärksamhetsvärdet och trovärdigheten.

Generellt sett ligger bilder på människor bra till för att fånga in mottagarens intresse. Har du friheten att välja så gillar ögat liggande bilder, bilder som omsluter betraktaren istället för att ögat besvärligt måste sicksacka uppifrån och ner – som i en stående bild.

Våra ögon tilltalas också av geometriska former. Leta själv i bilder du gillar, visst går det ofta att hitta en geometrisk form eller förhållande i bilden? En diagonal, en cirkel?

Ett annat klassiskt grepp är att skapa en kontrast mellan rubrik och bild. Bilden kommunicerar en sak men rubriken drar åt ett annat håll. Hjärnan stannar upp och vill arbeta, förstå hur sammanhanget är.

Bild-ID: IMA169850. Kvinna kramar om hundvalp.
2. Ge sökmotorn en chans att visa dig bra bilder

Det absolut vanligaste misstaget vi bildsökare gör är att vi glömmer ett ack så viktigt steg i processen. Steget där du själv omvandlar begrepp till symboler. Du behöver omvandla begrepp till symboler och ord som det faktiskt går att söka efter. Det är nämligen de orden som kommer att göra det lättare att hitta bilden du söker.

Få – om ens några – sökmotorer i den här branschen kommer nämligen ge dig ett bra
resultat på ord som "tillgänglighet", "minskat utanförskap" eller "medborgarinflytande". Du måste bena ut vad det du vill illustrera innebär för dig. "Medborgarinflytande" kanske kan vara en bild på folkliv i en stad, ett porträtt på en glad person eller något helt annat, men se till att du översätter det du vill hitta i din bild till enkla symboler och ord. Det är nämligen de orden som kommer göra att du lättare hittar bilden du söker.

Ett annat sätt att hjälpa sökmotorn på traven är att inte överspecificera det du söker. Om du inte får träff på "kvinna åker hundsläde Alaska" så backa och sök på mer generella termer som "kvinna hund vinter USA". Använd största gemensamma nämnaren istället för att ge för många detaljer om du inte får ett bra resultat på första försöket.


Bild-ID: IMA185067. Två pojkar gör grimaser.
3. Låt bilderna prata samma språk

Du gillar förmodligen inte dubbad reklam, så applicera samma tänk när du letar efter bilder. Låt bilderna prata samma språk som de du vänder dig till. Annars riskerar du att bygga en barriär mellan mottagarna och dig som skadar ditt budskaps trovärdighet.

Det innebär att om du vänder dig till en publik i Sverige så ansträng dig för att hitta bilder som de som lever här kan identifiera sig med. Känner du att bilden inte känns naturlig så kommer dina mottagare att känna samma sak.

Bild-ID: astai14935. Pappa läser för dotter och hennes kompis.
4. Memorera bra sökord

Letar du som jag efter bilder hos Scandinav med jämna mellanrum så vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter:

När jag vill bli inspirerad klickar jag på nya bilder på förstasidan eller så går jag till sidan bildinspiration med olika urval på bilder, speciellt utvalda av Scandinavs bildexperter. Ett annat tips är att använda sökordet idébild för att inspireras av bilder som inte så lätt låter sig definieras med vanliga sökord.

Bra sökord hos Scandinav är:

Textutrymme – bilder som har plats för text.

Ögonkontakt – när jag vill ha bilder på människor som tittar in i kameran.

Inga människor – när jag inte vill ha människor i sökresultatet, till exempel när jag söker på natur.

Naturliga modeller – modeller med en mer avslappnad eller realistisk look.

Naturskön – vackra naturvyer.

Stilleben – vackra stilleben inom olika ämnen som natur, trädgård, inredning.

Mångfald och normkreativ – bra sökord för att hitta bilder som är inkluderande. Vi bildälskare vill så klart dra vårt strå till stacken när det gäller att skildra Sveriges hela befolkning och ta ansvar för att alla får synas och bli representerade i dagens kommunikation.

Hoppas denna kunskap kan förenkla ditt dagliga arbete med vårt arkiv och att du hittar bilden du söker!



Bilden sparades

Du måste vara inloggad för att spara bilder

Logga in