Array ( [F1075] => 360You Photography [F1028] => Agnes Stenlund [F1036] => Agnetha Tillnert [F1032] => Amanda Sveed [F1029] => Anders Åberg [F1042] => Anders Andersson [F1043] => Anders Freudendahl [F1041] => Anders Järkendal [F1034] => Andreas Lindgren [F1039] => Andreas Offesson [F1139] => Angelica Tånneryd [F1030] => Ann-Sofie Åberg [F1040] => Anna Lundstedt [F1038] => Anne Dillner [F1170] => Åsa Lännerström [F1037] => Astrakan Images AB [F1119 eller F1122] => Beatrice Törnros [F1073] => Birger Lallo [F1077] => Björn Svensson [F1079] => Bodil Johansson [F1070] => Calle Bredberg [F1167] => Christian Ferm [F1031] => Christopher Eriksson [F1072] => David Zandén [F1044] => Sara Landstedt [F1125] => Emma Bournne [F1076] => Emma Eriksson [F1156] => Emma Sekhon [F1081] => Emma Wikblom [F1080] => Emmy Jonsson [F1071] => Emmy Lundström [F1068] => Fabian Fogelberg [F1066] => Fanny Rådvik [F1074] => Gert Olsson [F1094] => Glenn Viksten [F1086] => Göran Strand [F1092] => Hanna Ågren [F1115] => Vida Vinkel [F1091] => Helen & Bodil Sturesson [F1095] => Heléne Grynfarb [F1096] => Ines Sebalj [F1116] => Ingela Nyman [F1093] => JC Rönnquist [F1089] => Jenny Drakenlind [F1090] => Jens Lindström [F1085] => Jesper Molin [F1101] => Johanna Herbst [F1132] => Jonas Falk [F1104] => Jörgen Schön [F1111 eller F1097] => Jörgen Wiklund [F1099] => Josef Eliasson [F1100] => Josefine Engström [F1105] => Justem Johnsson [F1168] => Kajsa-Stina Romin [F1113] => Kentaroo Tryman [F1106] => Lars Forsstedt [F1109] => Lars Göran Abrahamsson [F1110] => Lars Owesson [F1112] => Leif Johansson [F1131] => Linda-Pauline Arousell [F1163] => Linnéa Hådén [F1108] => Linnéa Holst [F1121] => Linnea Ronström [F1126] => Lo Varg [F1164] => Madeleine Wejlerud [F1052] => Magnus Ström [F1102] => Marcus Lundstedt [F1103] => Maria Åsén [F1056] => Marie Linnér [F1114] => Mathilda Ahlberg [F1152] => Matilda Holmqvist [F1082] => Mats Almlöf [F1084] => Mats Andrén [F1083] => Niklas Almesjö [F1060] => Noah Agemo [F1058] => Nordica Photography Nordica Photography [F1063] => Ove Nilsson [F1049] => Per Hanstorp [F1057] => Peter Ericsson [F1053] => Peter Fischer [F1127] => Peter Westrup [F1171] => Phia Bergdahl [F1055] => Rania Rönntoft [F1061] => Rebecka Rynefelt [F1153] => Sandra Williamsson [F1050] => Sofia Byström [F1062] => Stephan Berglund [F1046] => Susanne Lindholm [F1138] => Tanja Metelitsa [F1054] => Therese Winberg [F1064] => Thomas Adolfsén [F1059] => Ulf Lindmark [F1048] => Ulrika Kestere [F1159] => Victoria Henriksson [F1051] => Victoria Khatib )
Acceptera
Bild: sca16998, Två kvinnor kysser varandra

Tygla bildens kraft med en bildspråksmanual

Rätt använt är bildspråket ett av dina starkaste verktyg för att särskilja dig från dina konkurrenter. En bildspråksmanual ser till att det bildspråk ni använder är enhetligt, fyller sitt syfte och att hela organisationen pratar i bild på samma sätt. Men hur skapar du en bildspråksmanual? I vår intervju med kommunikationsstrategen Peder Lingdén får du svaren.
Peder Lingdén
Om Peder Lingdén
Peder är varumärkes- och contentansvarig på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton och har roller som marknadsansvarig, strategi- och konceptchef, förläggare och kommunikationskonsult på sitt CV. Han har lång erfarenhet av att optimera berättande kommunikation ­i olika kanaler och format. Förutom många år som kommunikationsspecialist har han också undervisat i fotografi och verkat ett antal år som frilansfotograf. Visuell kommunikation ligger Peder varmt om hjärtat.
Bild: sca17962, Kvinna och man talar teckenspråk med varandra
Vad innebär begreppet visuell tonalitet?
– De flesta är överens om att bilder är kraftfulla och väcker känslor. Men långt ifrån alla har reflekterat över vad det är i bilderna som sätter tonläget. En bild kan vara högljudd, lågmäld, kall, varm, övertydlig, långsam och snabb – precis som när du kommunicerar verbalt. Om du vill marknadsföra en lugn, luftig och harmonisk yogastudio kanske du inte ska använda
signalfärger som rött och gult eller använda detaljrika, korniga svartvita bilder med kraftig vinjettering. Det sistnämnda kan dock fungera om du vill starta ett mysigt New York-inspirerat kvarterskafé.

– Visuell tonalitet handlar om ditt tonfall, hur du säger saker i bild. Alla verksamheter kan presenteras på en mängd olika sätt – din speciella filosofi, din personlighet, ska gå fram i bilderna och alla deras beståndsdelar.

Vad har man att vinna på att tänka igenom den visuella tonaliteteten?
– Våra hjärnor är förtjusta i bilder, vi har lättare att minnas dem än text och de påverkar oss ofta mer direkt. Visuell kommunikation är alltså mycket kraftfull, och om den inte talar samma språk som du gör i övrigt blir dina mottagare förvirrade och förtroendet minskar. Omvänt kan man också säga att om du är noga med ditt visuella tonfall och utnyttjar kraften i en sammanhållen kommunikation – ja, då vinner du.

Varför ska man ha en bildspråksmanual tycker du?
– Utan dokumentation och riktlinjer är det väldigt svårt, eller omöjligt, att hålla en konsekvent visuell kommunikation. Olika intressenter kommer att gå på sin linje med tycke och smak. Det är inte en optimal situation. I verksamheter som har bred genomslagskraft och påverkar många – som till exempel myndigheter – är det extra viktigt att arbeta medvetet med sitt bildspråk. Ännu mer står på spel. Förutom de tonalitets- och
budskapsfrågor jag nämner här i övrigt bör man väga in olika tolkningsmöjligheter utifrån aspekter som kultur, utbildning och religion. Att man speglar samhället och en mångfald av människor och sammanhang är också avgörande för inkludering och trovärdighet.


Bild: scandinav_nnry, Kvinna på kontorsrum
Ett enhetligt bildspråk pratas det ofta om, men vad betyder det egentligen?
– För att du ska bli trovärdig och kännas äkta som avsändare så är det viktigt att vara konsekvent. Visst har vi alla olika personlighetsdrag och även varumärken, men om du är en stridbar utmanare ena dagen, kommersiell och glättig den andra och något annat den tredje så blir vi bara förvirrade. Vem är du egentligen? Att ha ett enhetligt bildspråk betyder att du har valt en visuell väg och håller dig till den.

Hur undviker man att en bildspråksmanual inte bara blir ett ytterligare policydokument i mängden?
– Den måste vara lättillgänglig och rolig att läsa! Det är tacksamt att jobba med bildmanér då det faller sig naturligt att använda exempel, moodboards och annat som är lätt att ta till sig. Sedan måste naturligtvis pedagogiken finnas där – visa varför det är både viktigt och kul med tonalitet! En förutsättning för att den används är förstås också att den distribueras effektivt i organisationen, gärna med medföljande genomgång.

Vad för grundläggande delar innehåller en bra bildspråksmanual?
– Förutom pedagogiska och tydligt gestaltade riktlinjer behöver du en utförlig kontext. Hur passar ditt visuella språk in i helheten? Hur ser koppling till varumärkesidentitet och framtida mål ut? Du vill inte ha ett dokument som säger att du ska ha kort skärpedjup och glada
färger, du vill ha ett dokument som ger hela storyn om varför kort skärpedjup är så viktigt för just er. Som jag nämnde förut behöver du även ta ställning till i vilka sammanhang dina bilder kommer att tas emot – vilka faktorer påverkar mottagarnas tolkningar?

Vad ska man absolut inte göra när man skapar en bildspråksmanual?
– Gå på tycke och smak.

Till sist, vad är ditt bästa råd till den som nu vill börja arbeta med att ta fram en visuell tonalitet?
– Börja i rätt ända och satsa på ett bra förarbete. Bottna i varumärke och identitet, inventera dina personlighetsdrag och klä dig visuellt därefter.


Bild: sca16090, Två män lagar mat och skålar
Fotografer: 360You Photography, Jens Lindström, Astrakan Images och Linnéa Hådén.



Kommentera