Scandinav Bildbyrå - Svenska Bilder med Skandinaviskt Bildspråk
Detta val av slutkund gäller de bilder du inte än har valt någon slutkund för. Efter nedladdning kan du inte längre byta slutkund.
Fyll i en giltig e-postadress för mottagare
Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod
Rabatt med avtal eller befintlig kod
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Kontakta oss om du vill veta mer på 08-400 29 700!
Så blir du bättre på bildval
– bildproffsets bästa tips
En bild säger mer än tusen ord brukar man säga. Och det finns tusentals och åter tusentals fantastiska bilder att välja mellan i Scandinavs stora arkiv. Inte konstigt att man börjar vela fram och tillbaka när det är dags för bildval…
Tycker du också att det är svårt att välja bilder till din kommunikation? De här fem tipsen från Scandinavs bildredaktör Lovisa Rönnquist hjälper dig att bli bättre på bildval.
Om Lovisa Rönnquist
Scandinavs bildredaktör Lovisa Rönnquist hjälper kunderna att hitta rätt bilder när de själva inte hittar det de är ute efter. Eftersom Lovisa även arbetar med att välja ut de allra bästa bilderna från våra frilansfotografer, så har hon bättre överblick över vårt bildarkiv än någon annan!
5 grymma tips för bättre bildval
1. Hitta en röd tråd
”Jag är svag för ton-i-ton-bilder så jag utgår oftast från en typ av redigering som känns rätt och letar mig sedan vidare efter bilder med samma tonalitet. Ofta händer det att jag hittar en bild jag verkligen gillar som passar ändamålet utmärkt, sedan utgår jag från en färg ur bilden som får återkomma i övriga bilder. Om jag till exempel börjar med att välja en bild där en person har en röd tröja, så kan det bli startpunkten för den riktning som jag väljer färgmässigt. Motivet och handlingen är självfallet det första jag letar efter, men jag vill få till en bra helhet.”
2. Upprepa inte textens innehåll
”Att upprepa textens budskap med en bild som säger exakt samma sak är big NONO för mig. Din kommunikation får inte bli övertydlig och tråkig. Här gäller det att du tänker några varv till så att bilden tillför något extra. Om bilden och texten säger olika saker så måste betraktaren tänka till – och blir då mer delaktig och engagerad.”
3. Välj lokalt!
”Att tänka lokalt när du väljer bilder är ett klokt drag tycker jag. Om din kommunikation handlar om livet i Sverige så måste bilden kännas svensk eller skandinavisk. Även om man inte alltid tänker på det direkt så är det många detaljer i en bild som avslöjar varifrån den kommer. Det kan vara hur miljöerna eller till exempel möblerna ser ut eller vilka kläder eller frisyrer som modellerna har. Bilder är kulturellt kodade, så välj bilder som din målgrupp kan identifiera sig med.”
4. Tänk normkreativt
”Det finns mycket att vinna på en normkreativ kommunikation. Försök att alltid tänka bortom den första bilden som dyker upp i huvudet. Fundera på vad som hade varit det oväntade valet. Om du behöver en bild som föreställer en förskoleklass blir det mer intressant om pedagogen är en man med utomnordiskt ursprung och om barnen leker med andra leksaker än normen avser. Om du ska skildra en familj så kan du välja en bild på en familj som inte är en typisk kärnfamilj, osv…”
5. Samla på bra bilder
”För att hitta nya bilder som passar er kommunikation kan du gå in på Nya bilder eller sidan Bildinspiration där vi kontinuerligt lägger ut inspirerande urval av bilder. Genom att skapa album på scandinav.se kan du sedan samla bilder för olika ändamål. Du kan namnge mapparna och även dela dem med dina kollegor eller kunder på ett enkelt sätt. Jag använder mig av album dagligen genom att jag lägger till bilder jag hittar när jag kollar igenom nyinkomna bilder. Ibland kan jag hitta en bild som jag tänker kan passa en viss kund framöver eller så samlar jag intressanta bilder i olika ämnen och kategorier.”